Monday 12 April 2010

Getoetst

Ik ben naar het speeddating voor uitgelotenen in Hotel Arena gegaan (van de OCO). Ik was net gaan zitten om het Berlage Lyceum aan te prijzen (als lid van de ouderraad) toen een meisje bij me aan tafel kwam zitten. 11 jaar, strak (marokkaans) hoofddoek. Ze wilde informatie over het Berlage. Advies? Vwo. Waar wilde ze naar toe? Cygnus.

Dat snapte ik niet. Hoezo niet naar het Cygnus, dan? Blijkt ze een Cito score van 544 te hebben en een vwo advies van een basisschool in Oost.

Op de achtergrond staat haar vader maar zij doet het woord. Dat moet ook - deze oude marokkaanse vader spreekt geen nederlands. Waarom dan niet op het Cygnus - die heeft toch niet geloot en er zijn zelfs nog plaatsen vrij?

"Ja - ik moest een toets doen en ben gezakt." Dat snap ik dan niet. Een familie waar geen nederlands gesproken wordt, toch een cito van 544 gehaald en ook een vwo advies... en het Cygnus zegt dat ze niet mag komen? Ik wordt moedeloos. Dat zo een meisje een cito van 544 haalt mag een wonder zijn. Met een beetje hulp thuis had ze waarschijnlijk 550 gehaald.

Er was ook een zwarte jongen - moeder spreekt geen nederlands en nauwelijks engels (komt uit Ghana of Nigeria denk ik). Hij had een cito van 549, maar is uitgeloot. Schrijnend gevallen allemaal. Wat moeten die kinderen? En dit jaar is het zelfs erger dan vorig jaar.

No comments:

Post a Comment